sunnuntai 22. joulukuuta 2013

22. päivän herkkuna Rirahka!


Miten jätinkin tän joulun ajan herkun näin myöhäiseksi? Sätin nyt itseäni sen totaalisesta unohtamisesta... Rirahkaa ja kaveriaan Murahkaa voisi meinaan syödä joka päivä - ja nyt päivät ovat jo vähissä!!!

Nimet nämä herkut on saaneet yksinkertaisesti kouluaikoina (eli viime ja edellisvuonna...) mun ja parhaan koulukaverini lukihäiriöisestä innostuksesta. "Meillä on jälkkärinä Murahkaa! Mitä se on???" Ensimmäinen tavu "Luu" jäi meiltä huomaamatta... Joten Rirahka lyhennettiin tasa-arvon vuoksi saman mittaiseksi.

Ei varmaan ollut vaikea arvata että tänään tein PipaRirahkaa. Ihan perinteistä, miettimättä rasvaprosentteja tai sokereita. Kermavaahtoa, sekaan rahka ja sokeria ja sekoitus. Sitten vaan murskataan piparit ja heitetään sekaan. Rahka kandee syödä hetimiten, koska rapsakat piparit on parempia kuin nuhjut.

LuuMurahka tehdään myös samoin kuin PipaRirahka - perusrahkapohja johon lisätään luumusosetta ja itse tykkään lisätä myös pilkottuja luumuja. Meillä mä olen ainoa joka tykkää Murahkasta, joten olen vähän pakotettu tekemään aina Rirahkaa.

Vatkausta ja sekoittamista - that's it! :)
Tein myöskin tieteellisen kokeen siitä kannattaako Åhlgrensin joulukuusikarkkeja ajatellakaan leivonnaisten päälle. Ei kannata. Kuvassa tulos paistolämpötilassa mötköttäneistä namuista - ja aika oli vain puolet leivonnaisten paistinajasta... Kuuset paisuivat ja muuttuivat haperoksi hiileksi. Saman tuloksen olen joskus saanut mikrottaessani merkkaria vähän liian pitkään. Keittiökemiaa (vaikka siitä kemia-osuudesta mulla ei ole hajuakaan).

Juu ei.
Mä olen taas viettänyt koko päivän keittiössä vain huomatakseni että parantunut lonkka (juu'u, hieronta auttoi!) maksoi mulle turvonneen polven. Ei kai sitä voi mitenkään olla jos ei nyt yhdessä paikassa ole jotain vikaa -_- No, soittelenpa huomenaamulla terveysasemalle ja kysyn josko joku voisi olla kiltti ja pistää tuohon polveen kortisonia. En tahdo klinkata koko joulua... Pakko sanoa että ketuttaa ihan pikkasen -_-

Nyt mä painelen suihkuun ja sit on siivottava nämä kestolakat kynsistä. Huisin hyvin kestää muuten! Nämä ois ihan mahtavat joulukynnetkin vielä jos ei mun keittiötouhuistani yks tohina ois saanu lakkaa lohkeemaan yhdestä kynnestä... Ei pitäis rapsutella.

Ja muistutus - tänään tulee telkusta Hachiko! Mä varustaudun siihen pannullisella teetä ja paperirullalla koska itku tulee varmasti :)
Eiks oo kiva kun mä aina kerron mitä mä katon telkusta? ^_^

Jos mä en tykkäiskään kirjaston yllärikirjasta niin ei haittaa - Mimmi tykkää räpsiä lahjanarua. Kirja on jo pari kertaa ollut lattiallakin Mimmin toimesta :)

2 kommenttia:

  1. Mimmi haluisi lukea sen kirjan. Etkö nyt sitä hoksannut? :)

    -JansQ

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut niin tietysti! Pitääkin avata kirjapaketti välittömästi ja asettaa se Mimmille lattialle tai soffalle :D

      Poista

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D