keskiviikko 11. joulukuuta 2013

11. päivän sekalainen postaus ja hehkutusta mun sienestä!


Tänään oli aika tapahtumarikas päivä, kertoilen siis kaikennäköistä. Toivottavasti sekalainen postaus ei mene sekavaksi...

Joulua mahtui tähän päivään vain sen verran, että testasin taas yhtä versiota yhdestä lahjasta (eikö ole ärsyttävän vihjailevaa?) ja koti tuoksuu ihan kanelille! Lempituoksuni - tiedänpähän nyt miten sen saa kotiin leijalemaan ilman tuoksutuikkuja tai muita :D Lisäksi kuopus keksi pari lahjaideaa lisää - ensi viikolla on siis tiedossa oikea lahjatehdas! :D

Lisäksi hoitelin asioita tänään, juoksentelin vähän siellä sun täällä. Särkevää korvaa kävin näyttämässä, vain kuullakseni saman minkä kuulin viime talvena muutamankin kerran: "Siellä ei näy mitään, se ei siis voi olla kipeä." Toivotaan että helpottaa.

Kun tulin juoksenteluiltani ja salireissultani kotiin, oli posti tuonut minulle sienen! <3 Ystäväni pohjoisesta oli kasvattanut omaansa niin, että minullekin liikeni ruokalusikallinen. Kuulostaako oudolta? Ihan varmasti...

Yläkuvassa sieni itse, alakuvassa sieni köllii maidossa ja katselee uusia kotimaisemia ^_^
Kyseessä on siis kefiiri eli maitosieni. Nyt kun olen laittanut sen maitoon lillumaan ja pöhisemään, odottelen 24 tuntia ja saan juodakseni lasillisen kefiiriä. Sitä ei myydä enää ruokakaupoissa, muistaakseni Valiokin sitä on ennen tehnyt mutta jostain syystä lopettanut. Virosta sitä voi löytää ja täällä kotomaassakin kefiiriä voi kysellä virolaisista tai itä-eurooppalaisia ruokia myyvistä kaupoista.

Kun sieni on tehnyt taikojaan maidon seassa vuorokauden verran, siivilöin sienen pois syntyneestä juomasta, kulautan ihmenesteen kurkkuuni, pesen sienen ja laitan sen uudestaan maitoon elelemään.

Kefiirin sanotaan olevan tosi terveellistä, onhan siinä maitohappobakteereita - ja siksi minäkin sitä tahdon kokeilla. Turvotuksiin ja muihin suolisto-oireisiin sen pitäisi auttaa melko nopeastikin. Närästystäkin sen pitäisi vähentää ja parantaa jopa vatsahaavoja. Hivenaineita ja vitamiineja kefiiristä saa, ja sen uskotaan puhdistavan maksaa ja munuaisia, nopeuttavan aineenvaihduntaa japuhdistaa elimistöä kuona-aineista. Kefiiri kuulemma auttaa nivelvaivoihin ja tulehduksiinkin. Mielikin piristyy tätä käytettäessä.

Huimia odotuksia on nyt kasattu tuolle pienelle pipanaryppäälle joka muutti keittiööni asumaan. Siispä mä tunnen omaksi velvollisuudekseni pitää sienestä niin hyvää huolta kuin suinkin - katsotaan pitääkö sieni musta yhtä hyvää huolta :)

Mä aina kuvittelen, etten ole lumi-fani, mutta kun katselen jäisiä ja vetisiä tienpientareita ja tätä harmautta alan kyllä toivomaan lunta. Äkkiä ja paljon!
Tuon jännän uuden tuttavuuden lisäksi mulla oli ihan huisi salipäivä tänään! Jotenkin olin täysblondina liikkeellä enkä tajunnut katsoa treenivihosta kuin normisti käyttämäni painot. Sitten jo ensimmäisessä liikkeessä ihmettelin miten on toistot niin vaikeaa saada täyteen - mutta kas, kun katsoin edellisiä treenejä niin en ole edes tehnyt niin montaa toistoa aiemmin! Hitto, ajattelin, ja väänsin ne hankalatkin toistot joka sarjassa - koska pystyin! Mieli on kummallinen, koska aiemmin olen ihan varmasti pinnistänyt loppuun asti ja nyt pystyi enempäänkin kun odotti enemmän. Muutamassa liikkeessä nostin painojakin, muissa lisäsin toistoja. Kaikista mahtavinta oli että sain prässiin taas lisää kiloja... Viime viikolla lisäsin painoa ja ajattelin sen olevan jo paljon, mutta tänään - kun treeni sujui muutenkin niin loistavasti - päätin nostaa painoja vielä vähän.., Ja hienostihan se meni!

Täytyy tunnustaa että oon lusmuillu treenien kanssa nyt taas viikon verran... Ja koska oon tehny niin harvoin salitreeniä, oon tehny niistä sitten kokonaisvaltasempia tuon nelijakoisen ohjelman sijaan. Ajattelinkin tehdä vähän aikaa joko yksi- tai kaksijakoista. Jos vuoden loppuun? Tässä on muutenkin niin paljon hössäystä joulun ja lomien ja (jeeee, löytyisipä HÄN jo!!!) uuden kissan kanssa, että ajattelin salihommien olevan parasta yksinkertaistettuna. Teen niin paljon kuin ehdin, mutta nelijakoisen olettaisin kärsivän siitä että kerrat harvenevat.

Voi apua mikä kroppa, voiko tuollasta ollakaan? ^_^

Joskus on pakko käyttää kumpaakin, mtta oon kyllä saanu huomata että tuo terveydenhoitopuoli puree kyllä niin hyvin että sairaudenhoidon tarve vähenee ;)
Nyt mä menen kuopuksen kanssa tekemään munavoita. Mä päätin kokeilla päivittäisiä karjalanpiirakoita mun hiilarinsyömistuskaani. Kaikista kivoin tapa syödä riisiä - heti sushin jälkeen :D

Haluaako joku muka laskea odotuksiaan? En minä ainakaan :D

2 kommenttia:

  1. Todella weird toi sun sieni juttu o_O Hahhaha, mä en ikunakikuna uskaltaisi semmosia maitosienijuttuja juoda :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli mullakin vähän hankala hörpätä se drinksu ekalla kerralla :D Enkä mä vieläkää sitä paljoa maistele enkä varsinkaan haistele - hapan ei vaan tuoksu hyvälle... Kerralla huiviin siis :D

      Poista

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D