tiistai 10. joulukuuta 2013

10. Ensimmäinen vilautus mun lahjaideoihin ;)

Nam :P
Mä siis teen lahjat tänä(kin) vuonna itse. Tässä ensimmäinen testinki - Kinuskikissan lime-valkosuklaa-fudge. Aika hyvin onnistu, vaikka mä sainkin fudgestani melko tiivistä enkä sellaista pehmoista niin kuin sen kuuluis olla. Testaukset ja variaatiot siis jatkuvat vielä. Mutta tästä lähdettiin ja tää oli mun eka kerta kun tein fudgea. Homma oli mukavaa ja lopputulos namia. Järjettömän makeaa, mutta namia :P

Fudgeen tarvitsee:

*2 dl kuohukermaa
*3 dl sokeria
*100 g voita
*2 limeä
*200 g valkosuklaata

Ihan ensimmäiseksi rouhitaan suklaa ja raastetaan hyvin pestyistä limeistä kuoret.
Sitten kattilaan laitetaan sokeri, voi ja kerma. Ne kuumennetaan ja sekoitetaan ja keitellään kymmenen minuuttia kasaan.
Lopuksi valkosuklaarouhe ja kuoriraaste sekoitetaan keiteltyyn seokseen sähkövatkaimella vatkaten.

Seos kaadetaan leivinpaperilla vuorattuun vuokaan, kooltaan n. 20cmx20cm. Mulla oli isompi vuoka, joten fudgesta tuli melko ohutta.

Mä laitoin vielä pehmeän fudgemassan päälle toisen leivinpaperin ja tasoittelin pinnan viivottimella eestaas vedellen. Pinta ei meinaan näyttäny mun tuotoksessa kovin nätiltä, kuten kuvasta huomaa. Niin ja mä lisäsin seokseen loppuvaiheessa myöskin yhden limen mehun. En vaan osaa noudattaa reseptejä koskaan täsmällisesti.

Seuraavaks mä kokeilen jotain erilaista fudgea. Ja makuyhdistelmiä mulla on jo ajatuksissa valmiina, mutta niistä en kerro vielä sen enempää. Jotain jouluista ainakin ;) Onneksi mulla on kaks mukeloa, jotka näin jouluaikaan äidin testailujen vuoksi joutuu uhrautumaan sokerihumalaan aina välillä. Eivät ole valittaneet :)

Nyt vain tällainen pikapostaus - täytyy mennä testaamaan toista lahjaidistä ^_^
Sitä ennen saatte nähdä miten ihania kotieläimiä kissat ovatkaan! Paitsi että kirvelevin mielin oon antanut lasten koristella kuusen, annan myös kissan osallistua siihen. Oikeastaan, kissa tekee mitä tahtoo ja mä voihkin vieressä...

Vasemmassa reunassa Mimmin tuunaama kuusi, oikeassa yläkulmassa vaihe kun olin vielä tyytyväinen siihen itse...
Saahan joskus käyttää tätä syytä?
Mä luulen että joulukuussa aika on ihan oikeastikin enemmän kortilla, kyllä jouluvalmistelut aikaa vie vaikkei niihin ihan hulluna keskitykään. Saahan siis anteeksi vaikkei treenejä näytäkään tulevan neljää viikossa? Joulun jälkeen on kuitenkin uusivuosi ja silloin tehdään taas lupauksia tiukemmasta treenitahdista ;)

Saa muuten kertoa mulle jos tietää hyviä fudgentekovinkkejä, pitääkö seosta esimerkiksi vatkata kovasti vai vähän, itse kun en ole mikään älypää keittiöhommien suhteen :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja? Ajatuksia? Ruusuja tai risuja? Anna tulla :D